Tony Chocolonely – slaafvrije chocolade, hoe zit dat nou?

Tony Chocolonely is een van de meest populaire chocolade merken in Nederland. Met een marktaandeel van 16.7% betekent het dat 1 op de 6 chocoladerepen die in Nederland gegeten wordt een Tony is. Wij Nederlanders eten heel veel chocolade, zo’n 4,5 kilo chocolade per jaar. Een reep chocolade is 180 gram (in ieder geval die van Tony), dus dat betekent dat iedere Nederlander 25 repen chocolade eet per jaar- dat is om de week een reep, het betekent ook dat je per jaar 4 Tony’s eet.  

tony chocolonely sinaasappel

Leuke statistieken, maar dat klopt natuurlijk niet voor vrouwen. Wij vrouwen volgen het doktersadvies om iedere dag chocola te eten (artikel). Mijn Tony quotum ligt in ieder geval flink boven de 4 per jaar.

Lekkere chocolade dus, maar hoe zit het nu met Tony, wat is betekent Slaafvrije chocolade, en is het niet goed genoeg om gewoon UTZ gecertificeerde chocolade te eten? Let’s find out.

Korte historie

Ik denk dat je de afleveringen op TV nog wel voor je ziet:  – Teun van de Keuken die de misstanden in de productie van cacao aan de kaak stelt. Hij geeft zichzelf in 2004 aan omdat hij stelt dat hij door het eten van chocolade mede verantwoordelijk is voor slavernij op cacaoplantages. Hij wordt niet veroordeeld, maar begint zijn eigen tegenbeweging. In 2005 rollen de eerste 5000 eerlijke repen chococolade van de band. In 2016/7 heeft Tony een omzet van bijna 45 miljoen Euro, een netto winst van 2.7 miljoen Euro, en levert repen in de VS, België, Duitsland en Zweden. De meeste omzet komt nog steeds uit Nederland.

Hoe werkt de cacao industrie nu precies

Tony Chocolonely heeft als doel om slaafvrije chocolade te maken. Daarmee zeggen ze eigenlijk dat er slavernij plaatsvindt in de cacaoproductie, en dat is helemaal waar. De productie van cacao levert te weinig op voor boeren, en daardoor worden mensen gedwongen om tegen slechte omstandigheden te werken en worden ze uitgebuit. Zo werken er veel kinderen op plantages.

fairtrade international

Er zijn meerdere certificeringsprogramma’s die als doel hebben om betere arbeidsomstandigheden te creëren, en een hoger inkomen te genereren voor de boeren. UTZ, Rainforest Alliance en Fairtrade International zijn de belangrijkste. Deze organisaties letten op arbeidsomstandigheden, helpen boeren zich beter te organiseren in coöperaties, en betalen een ‘faire prijs’ voor cacao. Geen enkele grote chocolade producent kan om deze certificeringen heen, en ook Tony ondersteunt een certificering – die van Fairtrade International.

UTZ richt zich met name op de grotere coöperaties, en op het versterken van deze coöperaties en de boeren die hierbij aangesloten zijn. Fairtrade richt zich op kleinere coöperaties, en biedt een minimumprijs voor cacao, en daarnaast een fairtrade-premie bovenop deze minimum prijs. Klinkt goed dus, maar waar hebben we Tony dan voor nodig?

Wat doet Tony nu anders?

Tony doet dus ook wat andere producenten doen, ze ondersteunen een certificering en werken daardoor aan verbetering van de omstandigheden van boeren. Echter ze doen meer, en dat komt naar voren in het 3 pijler programma van Tony.

Tony maakt bewust

Tony heeft de Nederlandse samenleving bewust gemaakt van de omstandigheden rondom de cacao productie. Afgelopen jaar waren er meer dan 1300 artikelen in de krant en online rondom Tony. Tony was betrokken bij een wet rondom kinderarbeid, en creëerde veel publiciteit rondom haar ‘beursgang’. Het onderwerp staat dus beter op de kaart dan ooit door Tony. Kudos.

Tony geeft het goede voorbeeld

Tony geeft boeren een premie bovenop de Fairtrade premie. Zo hebben ze een rekenmodel gemaakt waarin bepaalt wordt wat boeren zouden moeten verdienen om ok te kunnen leven. Dit model bepaalt hoeveel extra premie de boeren krijgen. Daarnaast proberen ze het hele productieproces transparant te krijgen -van boon naar reep, wat helpt om misstanden te voorkomen en inzicht te krijgen in de rol van iedereen in het proces.

Goed voorbeeld doet goed volgen

Tony probeert de grote producenten mee te krijgen in haar model door bewustwording en het goede voorbeeld te geven. In Nederland heeft dit effect gesorteerd, nu focused Tony zich op het buitenland.

routekaart tony chocolonely oermensjes

Werkt het?

Als je een Tony reep koopt heb je er vast een beter gevoel over dan wanneer je een niet gecertificeerde reep koopt. Als je daarnaast het Tony verhaal kent, dan begin je helemaal te glimmen als je een Tony eet.

Boven alles is dit vooral extreem goede marketing voor Tony –  het verhaal zit erg goed in elkaar. De vraag is echter wat het oplevert onder de streep voor de boeren – en dat is helaas nog bitter weinig (artikel). Er zijn meer misstanden dan ooit in de cacao landen Ghana en Ivoorkust, en onderzoek toonde aan dat er meer dan 2 miljoen kinderen in de cacaoproductie werken. De groeiende vraag naar cacao over de hele wereld drijft arbeiders en kinderen naar het gevaarlijke werk in de plantages, en Tony heeft dit nog niet kunnen veranderen.

Tony’s missie blijkt dus een druppel te zijn op een gloeiende plaat, en de vraag die je jezelf moet stellen bij je volgende Tony aankoop – is een druppel te weinig, of is een druppel toch weer een druppel, en wellicht de start van een verandering.

Oermensjes Rapport kaart voor Tony Chocolonely

Duurzaam geproduceerd Tony Chocolonely chocoladerepen worden duurzaam geproduceerd. Tony repen zijn Fairtrade gecertificeerd. Dit betekent dat de boeren een eerlijke prijs krijgen voor de cacao, aan allerlei voorwaarden moeten voldoen om duurzaam te boeren, zorg te dragen voor arbeidsrechten, en moeten zorgen voor een democratische werkwijze binnen de cooperaties.
Duurzaam in gebruik Die cacao komt uit Afrika naar Nederland, en de scheepvaart is een van de meest verontreinigende bedrijfstakken. Gelukkig compenseert Tony de CO2 die zij uitstoten. Verder zijn de repen gewikkeld in ongestreken FCS gerecycled papier. Ongestreken betekent dat de wikkel niet ingesmeerd wordt met kalk of porselein.
Gebruik ik het zelf, of gebruiken mijn kinderen het product Geen verder commentaar
Voor welke leeftijd Voor je kinderen
Voor jezelf
Onderscheidend vermogen Tony onderscheid zich van organisaties die alleen een UTZ of Fairtrade certificaat hanteren. Tony heeft een 3 pijler programma wat er op gericht is om 1) mensen meer inzicht te geven in de productie van cacao, en de erbarmelijke omstandigheden waarop dit gebeurt. 2) door het goede voorbeeld te geven, en boeren meer te betalen zodat zij een beter leven hebben en 3) goed voorbeeld doet goed volgen, door het succes van Tony proberen zij de rest van de markt mee te krijgen. Respect.

cover foto – screenshot uit de film Tony

Oermensjes heeft het hele assortiment Tony Chocolonely’s in de winkel.

Kijk snel in de winkel

Wat zijn je meest favoriete smaken Tony Chocolonely? (max 3)

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...

10% korting op je aankoop

schrijf je in voor de nieuwsbrief
close-link

De waardering van www.oermensjes.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.8/10 gebaseerd op 20 reviews.